Thursday, October 21, 2010

Yang Asli Tetap KEKAL di Hati,....

Hah!..(keluhan penat ni) dah lam tak up date blog,..so kali ni terbuka jugak hati nak update setelah dipesan Dr Anuar berkali2 dan tambahan plak pg tadi Pak Im a.k.a Dr Ibrahim Ngah cakap,..kalau nak mengasah bakat menulis,..blog adalah platform terbaik. Masa tu dgr dgn tekun!(padahal dlm hati nak balik cpt,..berkobar2 nak update blog) .Ummm..cari punyer cari,..tringat nak tulis pasal pengalaman yang paling manis sepanjang tahun 2010 ni.. (stakat ni la)
nak start bercakap cara formal..
 SILAT,..orang ramai pandang rendah seni bela diri melayu seperti ini dan bagi saya, ia adalah salah satu nilai tradisional yang satu-satunya saya boleh pertahankan. Kini, tidak ramai yang meminati seni-seni dan aktiviti-aktiviti tradisional yang telah ditinggalkan oleh generasi terdahulu sebaliknya mereka lebih cenderung memilih sukan, seni atau aktiviti yang lebih moden berbanding tradisional yang dianggap lapok. Padahal,..adakah mereka sedar, banyak budaya melayu terhakis kini??..jika dilihat,..makan pun dah pakai garfu dan sudu (emm,..kdg2 pon pakai gak tp tgk jenis makanan)..sedangkan mereka tidak tahu bahawa makan guna tangan lah yang paling nikmat,..ok,..cukup2..dah terlalu banyak membebel ni..



 Saya sayangkan silat melayu,..lagu tradisi rakyat dan seni melayu. sy cube sehabis boleh martabatkan warisan ini semula, mana tahu pada masa akan datang, boleh la bukak pusat-pusat macam ni. (emm,..stakat ni dah join kompang,..sialt so pas ni bleh wat pakaj untuk kenduri kawen,..sesape nak pakej ni nanti bleh la calling2 ea). Disebabkan penat lelah menyertai persatuan silat cekak ustaz hanafi ni,..akhirnya rasa berbaloi sangat apabila tanggal 10.10.10 persatuan ini dapat menyertai perhimpunan dan demonstrasi silat terbesar  di Dataran Merdeka. seramai 10200 pesilat telah berdaftar dan seramai 7535 pesilat lain berjaya memecahkan Malaysian Book of Records. Palinbg manis apabila rekod ini adalah persembahan teramai pesilat pempuan. (emph! bangga2)..sete;lah bertungkus lumus mengumpulkan ahli dari UTM,.193 orang pesilat inilah  antara yang menyumbang ke pada rekod Malaysia ini. Berbaloi segala penat lelah AJK selama ni,.Inilah hasil yang berjaya diraih,..membawa nama UTM, selain dari memartabatkan silat ini selain dari warisan melayu kita.

Silat..

Maju negara, menongkah zaman

silat kekal menjadi warisan…

Jika ada yang bertanya : perlukah  lg silat di zaman serba maju?

Jawab…

Selagi ada Melayu…

Jika ditanya lagi..mampukah silat menangkis peluru?

Jawablah: silat kami bukan untuk menangkis peluru..

Dan jika ditanya lagi:..bukankah itu membuang waktu?

Katakanlah,.

Tidak, kerana silat juga mampu menjaga waktu..

Ia menjaga waktu agar tidak terlena,

Ia menjaga waktu agar tidak tertinggal bahtera,..

Ia menjaga waktu agar tidak disisih arus perdana…

Jika mereka terus bertanya: bagaimanakah silat mampu melakukan itu semua?

Katakanlah,.

Yang  melakukan itu semua bukan silatnya,

TETAPI,

Manusia,pengamalnya…

Silat cuma acuan,

 Silat cuma jambatan,

 Silat cuma  semboyan,

 Silat cuma pakaian,..

Acuan itu penjaga tinggi pusaka,.

Jambatan itu perintis galur wibawa,

Semboyan itu pencetus akarl dan minda,

Pakaian itu pembawa maruah,

Panji rumpun bangsa….

2 comments:

  1. uih ! pecah rekod malaysia ke ? serious hebat . congrats sis ! :) keep it up .

    ReplyDelete
  2. lawak ney nyer blok,..akak bace tergelak2,..izat nak terbang??

    ReplyDelete